Hell's Canyon, Oregon, laatste staat - Reisverslag uit Baker City, Verenigde Staten van Gerda en Teun Plug - WaarBenJij.nu Hell's Canyon, Oregon, laatste staat - Reisverslag uit Baker City, Verenigde Staten van Gerda en Teun Plug - WaarBenJij.nu

Hell's Canyon, Oregon, laatste staat

Door: Gerda Plug

Blijf op de hoogte en volg Gerda en Teun

28 Juli 2015 | Verenigde Staten, Baker City

Hell’s Canyon, laatste staat, laatste tijdszone
Vandaag, maandag 27 juli, hebben we een rustdag in Baker City, lekker weer in een motel. We hebben 5 dagen gefietst, omdat er in de dorpen waar we geslapen hebben niets te doen was en niet leuk was om een rustdag te houden. Jullie zijn natuurlijk benieuwd hoe het met de naaf is die Teun heeft samengesteld van de oude en de nieuwe naaf: hij doet het tot nu toe goed. We gaan ervan uit dat hij het nog de resterende 800 km volhoudt. We hebben de leverancier een mail gestuurd, met het hele verhaal en we krijgen tegoedbonnen voor het bedrag wat de naaf plus de verzendkosten heeft gekost plus de verzendkosten. Nou dat is toch een goed bericht. Verder fietsen we nu in een heel bijzonder gebied. De Hell’s Canyon. Dit is een prachtig berggebied met rivieren en stuwmeren, waar het geweldig heet kan worden, 40 graden Celsius is geen uitzondering. Maar gelukkig hebben wij het niet zo heet gehad, tot 35 graden. De ene keer is het groen met grote groene dennenbomen, je gaat een dorp door en je fietst tussen de kale bergen.
Hieronder weer een verslagje van dag tot dag.

Dag 81: woensdag 22 juli 2015
Grangeville – Riggins, Two Rivers, RV park N45.43244 W116.31502
Vanmorgen voor de wekker wakker. Raven de hond had het kunstje wat Teun hem had geleerd na een dag al door. Hij geeft een poot!!!! Ookhij blijft de bal brengen en als je de bal niet pakt, pakt de hond” hem weer op en gooit de bal nog een keer naar je toe. Om 10 voor 8 waren we klaar om te vertrekken en de hele familie kwam ons uitzwaaien. Als er wat is we kunnen altijd bellen en Patrick komt ons dan ophalen. Nog even een foto en we gaan. Lekker weer op pad. We kregen een klim, maar deze keer was hij niet zo steil. Het was hier ook niet druk met verkeer. En dan een afdaling. De bergen zijn heel bijzonder hier. Als we staan te kijken stopt er een racefietser of er iets aan de hand was. Hij waarschuwde dat er verderop gravel op de weg ligt en gelukkig maar, want je komt in volle vaart opeens bij een stuk waar ze gravel hebben gestrooid. We wilden in White Bird koffie gaan drinken, maar er is niets. We hebben de stoeltjes gepakt en in de schaduw gaan we koffie zetten. Daar komt een fietser aan. Het is Johannes uit Zwitserland en drinkt graag een kopje koffie mee. Hij was pas 4 dagen geleden gestart in Missoula en wij zijn de eerste Europeanen op de fiets die hij ontmoet. In Riggins naar het River Village RV-park. Mooie plek, we staan aan de rivier. Teun zet de tent met dubbele haringen vast want het waait behoorlijk. Na het boodschappen doen is het ontzettend gaan waaien, er staat hier gelukkig een open haard waar we het brandertje in kunnen zetten en Teun maakt het eten.

Dag 82: donderdag 23 juli 2015
Riggins – New Meadows, Dorsey Warr Memorial Park N 44.97050 W116.28701
Gebruikelijk ritueel: 6 uur op en 8 uur weg. In het dorp meteen benzine getankt voor 52 cent. Naar New Meadows is maar 56 km, maar er zit wel een klim in. Het begint te waaien en we hebben nu pittig wind tegen. Het voordeel is dat het niet zo warm is. We zouden gaan koffie drinken bij ”Pinehurst” , een RV park en een store. De store was dicht. Maar hier konden we wel goed zelf koffie maken. Langs de weg met het vuurgevaar op “extreme” en deze wind lijkt mij geen goed plan. We gaan nadat we de tent hebben opgezet in New Meodows meteen naar de bieb. Ze hebben geen Wifi!! We gaan naar het benzinestation op de hoek en hier is wel Wifi. Teun een ijsje en ik een koffie en mailen maar.

Dag 83: vrijdag 24 juli 2015
New Meadows – Cambridge, Water Tower park N44.57282 W116.67892
We fietsen vandaag door een heel groen bos met dennenbomen en een riviertje. We moesten eerst even wat klimmen maar daarna was het dalen en af en toe een heuveltje. In Counsil dachten we boodschappen te doen, maar ook hier maar één supermarkt van het zelfde concern: Western Family. Het is weer erg warm vandaag. De vlag hangt overal halfstok en ik had het al aan diverse mensen gevraagd maar niemand wist het. Bij het city park, vroeg ik het een mannetje die bij zijn auto stond, met een boot erachter. Hij ging gelijk vertellen over dat hij als Duitser in Canada woonde en over zijn zuster en over dat hij fietsen vond en die dan opknapte en naar Mexico bracht en aan kinderen gaf. Hele verhalen. En ik kon hem niet stoppen. Gelukkig kwam zijn vrouw terug van boodschappen doen. Gauw weer verder naar Cambridge. Heel bijzonder, vóór Counsil, is het groen en een riviertje, na Council weer dorre bergen. In Cambridge gaan we in het Water Tower Park kamperen. Er staat hier een hele hoge watertoren. De sheriff gebeld. Er zijn wel toiletten, maar geen fonteintje en wel een kraan buiten. Ik heb gelijk 2 flessen met water gevuld en op een donkere ondergrond neergelegd in de zon om op te warmen, zodat ik mij ermee kan “douchen”. We hebben de kaarten nog eens bekeken en om hier een rustdag te houden zien we allebei niet zitten, het is echt een gat. We fietsen 2 dagen door en nemen een motel in Baker City en houden daar dan een rustdag. De tent opgezet en toen “gedoucht”. Het water was lekker warm en 2 flessen water van 3 liter daar kan je je lekker mee douchen.

Dag 84: zaterdag 25 juli 2015
Cambridge – Halfway, Halfway Motel en RV Park N44.87601 W117.10770
It’s gone be a hot one!! De temperatuur is vanmorgen al heel hoog. Voor half acht al op pad. We begonnen met een beklimming, maar die viel erg mee. Daarna een prachtige afdaling. Wat een bergen!! Heel indrukwekkend. We hebben bij de “Gateway to the Hell’s Canyon” koffie gedronken. Daarna weer verder afdalen en later weer omhoog met af en toe een heuveltje. We eten ons broodje bij een winkel, Hell’s Canyon Store. Ik wilde koffie halen, maar na 10 uur zet de mevrouw geen koffie meer, dat is oude die mag je gratis. Het is hier 100 graden F. een vrouw die in Baker City woont, maar oorspronkelijk uit Denemarken komt vraagt weer van alles. En dat het zwaar wordt naar Baker City. Ik vraag water bij het café naast de winkel en de bidons worden met ijskoud water gevuld. Zo komen we bij de Snake River. We komen bij twee dammen en bij de tweede rijden we Oregon binnen. We hebben dan gelijk weer Pacific time. We zijn om 3 uur in Halfway bij de camping. We zijn dan toch weer redelijk moe, ook door de warmte.

Dag 85: zondag 26 juli 2015
Halfway – Baker City, Oregon Trail Motel N44.77393 W117.82721
Vandaag hebben we meteen een klim naar een pass, maar het gaat heel goed. We zien voor ons een stel fietsen. Na de klim dalen we af naar Richland. Het gaat nu zo waaien dat je pittig mee moet trappen in een afdaling. Als we koffie gaan drinken komt het stel langs wat ’s morgens voor ons fietste. Het blijken Eva en Tom uit Nederland te zijn. Lekker weer gewoon Hollands praten. Het adres van het motel gegeven waar wij ook naartoe gaan. Naar Baker City is nog een klim die niet moeilijk was, maar door de wind toch weer pittig. We zijn om 4 uur bij het Oregon Trail Motel. Eva en Tom zijn al in het motel. We doen boodschappen en in het motel drinken we eerst ons biertje en daarna gaan we eten. Dan gaan we op bed liggen en kijken naar de film Anger management met Jack Nickolson. Wel weer lekker een motelkamer.

Dag 86: maandag 27 juli 2015
Baker City, rustdag

Dat was het weer zo’n beetje, geen spannende dingen, maar we blijven genieten.
It's not the destination, but the ride
Gerda en Teun ook.

• 28 Juli 2015 - 02:52

Yoeri:

Nog eventjes, jullie zijn er bijna! Tot snel groetjes uit colombia

• 28 Juli 2015 - 13:34

Cilia En Jan:

We hebben hier een zomerstorm gehad! Een hele erge, met een dode en heeeel veel schade. Kan je wel nagaan, veel afgebroken takken vol met groene bladen. Veel materiele schade doordat takken op auto's, huizen enzo gevallen zijn. Op de auto van onze zoon Dennis is ook een boom gevallen, hij wilde net boodschappen gaan doen en ging op weg naar de auto en hoorde al van een buurman wat er gebeurt was. Gelukkig materiele schade!

De Tour was zondag voor het laatst: Froome een terechte winnaar en Gesink 6e, en Mollema 7e, niet slecht toch voor deze Hollanders!

We hebben de afgelopen dagen veel regen en hopen dat het vanaf donderdag beter gaat worden.

Wat een prachtige foto's staan bij dit reisverslag en wat heerlijk dat jullie ff in een motel konden! sterkte met de laatste tig honderd km-ters.
    Liefs en groetjes van ons

• 28 Juli 2015 - 19:04

Jos En Sip:

Weer met veel genoegen het verslag gelezen.
    Kunnen veel van jullie ervaringengoed invoelen.
    Hebben grote bewondering voor jullie ondernemingsmoed.

Liefs Jos en Sip

• 29 Juli 2015 - 16:17

Hans En Rina:

Hoi fam
    War fijn om te horen dat de naaf weer doet wat hij doen moet.
    Beginnen jullie nu al een beetje naar je huis te verlangen Lekker in je eigen bedje?
    Zo te horen genieten jullie nog sfeeds met volle teugen
    Zaterdag de zwaarste storm ooit omdat de bladeren nog aan de bomen staan zijn heel veel bomen
    gesneuveld Zondag na de konijnen te hebben verzorgd vanuit Heemstede naar IJmuiden konden we zelf zien hoe erg het was ,,hetleek wel of je in een andere wereld was beland ,alle straten vol met takken en we hebben wel zeker 30 omgevallen bomen gezien ,een soort ramptoerisme was het
    In IJmuiden lekker een visje gegeten .Vandaag is het maar 16 graden,gisteren de koudste dag in juli van de afgelopen 50 jaar
    Jullie missen echt al die records