Bosbranden - Reisverslag uit Van Horn, Verenigde Staten van Gerda en Teun Plug - WaarBenJij.nu Bosbranden - Reisverslag uit Van Horn, Verenigde Staten van Gerda en Teun Plug - WaarBenJij.nu

Bosbranden

Door: Gerda en Teun ook

Blijf op de hoogte en volg Gerda en Teun

12 April 2011 | Verenigde Staten, Van Horn

Hi guys,
4869 km, Teun had de eerste lekke band.
Een berichtje uit Van Horn, een tamelijk grote plaats, met alleen motels , hotels en RV-parken. In het vorige bericht gaf ik aan dat we weinig onderweg zouden tegenkomen en dat was ook zo. ’s Morgens stapte je op de fiets en kwam dan niets tegen, geen winkel, huis, benzinestation, echt niets. We hadden gelukkig altijd genoeg eten en drinken bij ons. Het landschap waar we door heen zijn gereden was erg mooi, en heel indrukwekkend. Dorre struiken, met hier en daar een joekel van een Yucca, af en toe een groene struik en cactussen. In het plaatsje Marathon zagen we op de routekaart dat we langs een telescoop zouden komen, opgezocht op internet (McDonald Observatory) en het bleek dat ze in het weekend open huis hadden en dat je de telescopen kon bezichtigen. We hebben ons fietsschema daarop aangepast. Via Internet gereserveerd voor een rondleiding en ’s avonds een Star Party. Alleen de overnachting werd dan een probleem, maar we hadden onderweg van medefietsers gehoord van het fenomeen: “warm showers” een soort Vrienden op de fiets. Er bleek een “warm showers” medewerker te wonen op de berg waar de telescopen staan, en deze meneer gemaild, en we kregen gauw bericht dat we welkom waren. Wij op zaterdag eerst naar Fort Davis, waar we koffie hebben gedronken en na een pittige klim kwamen we aan bij het McDonald Observatory, en het huis waar we zouden overnachten hadden ook gauw gevonden. Hele aardige mensen, we konden in de huiskamer slapen, we mochten van alles pakken en gebruiken. ’s Middags een rondleiding langs verschillende telescopen. Tijdens deze rondleiding zagen we al rook in het dal en tijdens een presentatie werd medegedeeld dat er een grote brand woedde en dat de inwoners van Fort Davis waren geëvacueerd. De weg die wij ’s morgens hadden gereden, was afgesloten, het natuurpark, waar wij oorspronkelijk zouden gaan kamperen is totaal verwoest. Tijdens deze mededeling viel de stroom uit in het hele complex. Het tentje waar we ’s morgens koffie hebben gedronken is ook verbrand. Het voelt heel raar, dat je ’s morgens ergens koffie drinkt en na 8 uur bestaat dat tentje helemaal niet meer. We zijn ’s avonds de berg opgelopen en het was heel eng om de brand te zien, door de sterke wind kon de brandweer niets doen. Je zag de brand dichterbij komen. Op een gegeven moment was er zelfs sprake van dat ook de mensen op de berg geëvacueerd zouden moeten worden. We hebben ondanks deze berichten nog wel goed geslapen. We hadden wel onze spullen al klaargezet. Het plan was dat we de volgende morgen een rondleiding met onze gastheer zouden doen, maar wij hebben besloten om zo snel mogelijk te vertrekken. Als de brand nl. van de ander kant zou komen, zou er misschien toch geëvacueerd moeten worden, en dat risico wilden wij niet nemen. We hebben toen geslapen op een Picknick plaats 15 km verderop. We wilden eerst naar Van Horn rijden, maar dat was dan ongeveer 130 km met sterke wind tegen. Doen we maar niet. We hebben heerlijk uitgerust, het was een mooie plek, alleen we hadden nu niet zoveel eten en drinken mee. Het geluk was nu met ons, we kwamen een groep tegen van de Adventure Bycicle Assosiation, de organisatie waar wij de routekaarten van hebben. Zij hadden begeleiding mee en een man, Arlen, heeft ons veel tips gegeven en zei tenslotte, wat hebben jullie allemaal nodig. Wil je bananen, sinasappels, koek, brood, alsjeblieft, nog een paar blikjes fris. Hij zei: ik hoop dat als ik in nood ben de mensen mij ook helpen. En weg was hij.
De laatste berichten: door de sterke wind hebben ze de brand nog niet onder controle, er is al meer dan 25000 acres verloren gegaan, het zal een week duren voordat er weer stroom is.
De regel die hier nu geldt: BURN BAN IN EFFECT.

Tot een volgende keer.

Gerda en Teun ook.

• 12 April 2011 - 08:12

Sybrand:

Teun, je zou ook eens een nieuw bandje kunnen monteren! Je eet toch bijna overal voor niks.
    Groeten, G&S.

• 12 April 2011 - 08:47

Janny En Ronald:

Joh, wat een vervelende ervaring en dan te bedenken dat je net in dat tentje bent geweest. Je moet er maar niet meer te veel en te lang aan denken.Het beroemde engeltje fietst met jullie mee. Zo ook die Arlen,die jullie zo spontaan uit de brand hielp (aparte woordspeling in deze context)
    met al dat drank en eten. Maar in zo'n situatie zouden jullie dat toch ook doen!
    Verder is het heerlijk,dat er onderweg altijd mensen zijn,die jullie de nodige tips geven, bijv. de "warm showers".
    Bij dit alles vallen onze belevenissen totaal in het niet. We hebben heerlijk gefietst,bijv. naar Egmond en daar lekker vis gegeten. Het was hier o.a. in het weekend heel mooi weer. Tot nu toe geen lekke banden. Afkloppen dus!
    Het enige wat we hadden was, dat de watertoevoer naar jullie wasmachine het niet deed,toen Janny een wasje wilde draaien. De waterkraan gaf een miezerig straaltje. Uiteindelijk Marielle gebeld en Erik zou vandaag langskomen. Voor nu liefs J+R

• 12 April 2011 - 10:13

Snarf:

In de brand, uit de brand. Enge ervaring lijkt mij,gelukkig hebben jullie snelle fietsen dus wegwezen zou ik zeggen.
    5000 duizend km, das 4 x naar jou de la loup,en nog een beetje.Hoe is het met het zitvlees? Gaat toch pijn doen neem ik aan.Ik weet trouwens de oorzaak van de brand,aan het haar van jullie gastheer te zien is er een gasexplosie geweest (“warm showers”)
    Hier alles goed,we gaan over een week naar Panama/costa rica/nigaraqua. Zijn we ook nog effe in de states (tussen stop Houston), zullen zwaaien.
    bij de way,Yoeri heeft ook een racefiets gekocht kan ie mooi met jullie tochjes maken (zegt ie) Een Giant voor 35 euro (rijd als een speer),dus het zal buffelen voor jullie worden.
    Take car, en we volgen jullie.
    Dikke knuffel van de sugarbellies
    xxxx

• 13 April 2011 - 16:34

Hans En Rina:

Nu hebben jullie wel genoeg avontuur gehad,bosbranden haast geen eten meer enz. maar gelukkig steeds weer aardige mensen op jullie pad een mens krijgt wat hij verdient.Hier in holland heeft een vreselijk drama zich afgespeelt .In Alphen a.d.Rijn heeft een of andere gek met een machinegeweer om zich heen geschoten midden in het winkelcentrum 6 doden en veel gewonden Ze spreken hier van Amerikaanse toestanden dat komen jullie toch niet tegen gelukkig Morgen gaan wij op vacantie naar Hummelo geen echt avontuur maar toch leuk.Verder wens ik jullie paar saaie dagen om bij te komen
    liefs hans en rina

• 13 April 2011 - 19:53

Nicole Lankhorst:

Hi Teun en Gerda,
    Eerste verslag wat ik lees, en meteen heftig!! Eerste reactie: FIETS VOOR JE LEVEN! Tweede reactie: wat een mooi avontuur wat jullie daar meemaken! Ga jullie nu veel vaker volgen! Dikke zoen, Nicole

• 13 April 2011 - 21:30

Cilia:

Zo, dus boven het volgende reisverslag staat 5000 km denk ik?!

Wat een problemen met die brand zeg, zag net via internet dat de branden toch wel dicht het McDonald Observatory genaderd waren maar dat de wind gelukkig van richting veranderde.

Wat een prachtig gebaar van Arlen om jullie zo rijkelijk te voorzien van proviand, doet je wel wat denk ik.

Nou wij hebben een prachtig weekend achter de rug met een warme maandag eropvolgend. Helaas de dinsdag 12 april, Jan z'n verjaardag was het 10 graden kouder dus het buiten in het zonnetje van de appeltaart genieten ging niet door ;-(
    Maar ja de vooruitzichten zijn weer goed dus dat is weer prettig.
    Vanavond is er in de arena een benefietconcert voor de slachtoffers van Japan. Wat bekende Nederlanders treden op en Ajax speelt daarna een wedstrijd tegen een Japans elftal, zie net dat Ajax met 4-0 gewonnen heeft.
    De opbrengst van deze avond kan ik nog niet vinden.

Verder heeft er in Alphen aan de Rijn zaterdag een drama afgespeeld: een 24 jarige man heeft in een winkelcentrum met wapens geschoten (de politie zegt dat er 100 kogels zijn afgevuurd) en daarbij zijn 7 mensen gedood en heeft de schutter ook zich zelf doodgeschoten. verschrikkelijke impact op veel mensen heeft dit, de kranten staan er nog vol mee.
    De schutter was lid van een schietvereniging maar bleek een paar jaar geleden psychische stoornis te hebben gehad waarvoor hij hulp heeft gekregen. Eigenlijk had toen zijn schietbewijs moeten worden ingetrokken. Al met al heeft dit voor veel costernatie gezorgd in Nederland.

Nou Plugjes, jullie zijn weer een beetje op de hoogte, ik heb net nog ff gekeken waar Van Horn ligt: schiet alweer lekker op zie ik!

Leuk zijn de foto's, by the way.

Groetjes van Jan en mij

• 18 April 2011 - 10:58

Annelies En Hans MH:

Ha, gerda en teun,
    Voorlopig alleen nog maar geweldige verhalen, maar nu toch wel een hele akelige geschiedenis. Ook de foto is veelzeggend (verzengend). Wat een land,hè? Ook heel bijzondere mensen.
    Hoeveel dagen nog?
    Groetjes en we leven mee.
    Annelies en Hans.