Mardi Gras en Hurricane - Reisverslag uit Franklinton, Verenigde Staten van Gerda en Teun Plug - WaarBenJij.nu Mardi Gras en Hurricane - Reisverslag uit Franklinton, Verenigde Staten van Gerda en Teun Plug - WaarBenJij.nu

Mardi Gras en Hurricane

Door: Gerda en Teun ook

Blijf op de hoogte en volg Gerda en Teun

13 Maart 2011 | Verenigde Staten, Franklinton

First I want to thank our Amarican fans for their kind words on our site.
Dinsdag 8 maart 2011 Gulf Beach – Dauphin Island.
We hadden flink wind mee, we reden sommige stukken 30 km. Na 15 km (vandaag) en na 2317 km (totaal) in Florida te hebben gefietst, rijden we Alabama in. Het is vandaag Fat Tuesday, de laatste dag van een soort carnaval Mardi Gras. We zagen onderweg dat er vanmiddag een parade zou zijn, maar om daar nou 4 uur op te wachten, daar hadden we geen zin in. Een paar kilometer verder moesten we rechtsaf en het leek hier wel de intocht van de vierdaagse, overal stoeltjes langs de kant en veel mensen. Blijkt de parade hier te beginnen, over een half uur. We maakten kennis met George, Mary-Lou, Gary en Joanna. Zij hebben ons heel wat uitgelegd over Mardi Gras. Heel leuk, het is een optocht met veel praalwagens en van alle wagens worden kralenkettingen, snoep, bekers etc.gegooid, ik had heel veel kettingen en moon-pie’s een soort cakejes. Op de camping van Dauphin Island worden we gewaarschuwd voor storm, Teun zet de tent goed vast. En we kunnen altijd bij een RV op nr. 54 terecht.

Woensdag 9 maart 2011 Dauphin Island.
Niets gemerkt van een storm vannacht. We hadden alles al ingepakt, toen de eigenaar van de camping naar ons toe kwam en ons aanraadde om niet te gaan fietsen, veel te gevaarlijk, er is een severe hurricane warning , nou, ja, eigenlijk willen we wel weg, we hebben net alles ingepakt en een buitje, daar smelten wij heus niet van. Maar hij bleef aandringen, kijk naar de televisie naar het Wheather channel, en daar werd aangeraden om een goed heenkomen te zoeken, als je in een RV verbleef. OK, we blijven hier maar dan gaan we naar het dorp om boodschappen te doen, Helemaal niet, jullie blijven in het paviljoen (een soort kantine). Iedereen was erg aardig, we kregen koffie, we mochten meedoen met de bingo, we kregen hotdogs en nog meer. Om 10 uur begon het te onweren en na een half uur werd het wat minder, maar toen begon het pas goed, wat een onweersbui zeg!!! Er was veel schade aangericht in het gebied waar we anders hadden gefietst. Om half 3 konden we weer naar buiten en hebben toen een wandelingetje gemaakt. ’s Avonds kregen we nog van een echtpaar een pan met garnalen, heerlijk, hij verontschuldigde zich dat het zo weinig was.
De volgende dag zijn we wel vertrokken, nu hadden we heel erg wind tegen. We kwamen 2 jongens tegen op de fiets. Een met een handbike. Deze jongen is verlamd tot aan zijn middel en is de 1e Amerikaan die de coast to coast rit met zijn handen heeft gedaan.
We hebben het een paar dagen koud gehad, er stond zelfs een ochtend ijs op de tent. Vandaag (zaterdag) zitten we in een motel. We hebben spannende buren (zie foto).
Tot de volgende keer.
Gerda en Teun ook.

PS: We hebben vragen gekregen over de route die we rijden. Deze is afkomstig van de kaartjes die worden uitgegeven door de Adventure Bycicle association. Thuis is de route met de GPS-software vertaald naar zogenaamde tracks (wel veel werk geweest). Deze tracks gebruiken we tijdens het fietsen in onze GPS. De GPS is vooral makkelijk omdat je altijd precies weet waar je bent t.o.v. de geplande route. In b.v. een stad kon je onmogelijk verdwalen. We fietsen tussen de 70 en 120 km per dag, afhankelijk van het weer en de aanwezigheid van overnachtingsmogelijkheden. En in principe om de 4 dagen een rustdag.

• 13 Maart 2011 - 08:39

Rina En Hans :

Wat zijn die amerikanen toch aardig ,dat jullie nog mee mochten doen met de bingo .dat vind Gerda toch zoleuk We herinneren ons de vacantie in Havelte ook een bingo wat hebben we genoten ha,ha voorlopig maar geen storm meer zo is het wel genoeg
    liefs Hans en Rina

• 13 Maart 2011 - 09:04

Henk En Marjan:

Hello Teun en Gerda.
    Wat een verrassing; al weer snel een nieuw bericht op jullie blog. Iedere dag komen we even kijken of er nog nieuws is en vandaag werd dat al weer beloond. Het was leuk om te lezen over de optocht en vooral de foto’s vinden we erg mooi: Gerda, je lijkt met al die kettingen wel een vrouw van de Samburustam in Kenia ;). Behalve de kettingen is zo’n optocht toch ook een ‘cadeautje onderweg’ (zoals wij dat altijd noemen); iets dat je niet verwacht of gepland hebt maar wel mee mag maken. En dan ook nog een hurricane, dat moet een aparte ervaring zijn geweest. Wat lief dat al die mensen om jullie heen zich zo goed om jullie bekommeren. Hebben jullie nog wat gewonnen met de bingo?
    Groetjes weer!

• 13 Maart 2011 - 09:08

Rina En Hans:

Wat zijn die Amerikanen aardig ,dat jullie zelfs nog mee mochten doen met de bingo daar is Gerda toch zo dol op? We

• 13 Maart 2011 - 17:23

Geja:

Even een vraagje heb ik niet goed opgelet, maar wat is een RV, je kan er wel bij terecht, maar kijk wel uit.
    En ik vind de kettingen bij Teun ook heel leuk staan, maar alleen zo weinig.
    Leuk om alweer wat van jullie te lezen.Hebben jullie ook van de aardbeving en Sunami in Japan gehoord.

• 13 Maart 2011 - 20:28

Sandra:

Leuk zeg dat jullie het Mardi Gras hebben meegemaakt, Leuke foto's trouwens. Maarre Retire in Louisiana? Al wat leuks gevonden :)

• 13 Maart 2011 - 21:20

Janny En R.:

Waardeloos,dat er weer een fietsdag,nu door de hurricane,verloren is gegaan,maar gelukkig dat jullie geen risico's hebben genomen. Verstandig,hoor! en jullie hebben nu toch wel de nodige prijzen gewonnen met de bingo. Toch..? Woensdag is o.k.
    Zijn de 8e nog naar Jan's verjaardag geweest. Was gezellig. Hij had net van de arts gehoord,dat hij pas weer over een half jaar bij hem terug moest komen. Lfs J+R

• 15 Maart 2011 - 16:13

Hansepansekevertje:

Kwam vanmorgen op de pont van
    Buitenhuis Martin Akkerman tegen,een
    lid van de Corus wielerclub die met veel lof sprak over een bejaard echtpaar dat de USA nu onveilig maakte.
    Dus de groeten van Martin,Rina en Hans en houdt het kompas in de gaten pal west is uitstekend.

• 15 Maart 2011 - 19:35

Cilia:

Hoi Gerda en Teun,
    Wat een reis zeg, jullie maken van alles mee en wij mogen via de pc ook meegenieten!
    Leuk hoor dat je alles zo goed beschrijft Gerda van wat jullie meemaken en overkomen zoals die hurricane. Leuk ook de foto's die er nu bij staan.
    Wij zijn hier helemaal in de ban van de aardbeving en tsunami in Japan. Nu staat zelfs een kernreactor op springen, hoorde net op het nieuws dat de nieuwsrubrieken van Nederland hun reporters terug laten komen vanwege de kernreactor!
    Nu begint de topper Bayern Munchen - Internationale, of te wel Arjen Robben tegen Wesley Schneider ;-)
    Goeie tijd daar, groetjes van Jan & Cilia

• 16 Maart 2011 - 11:23

Sybrand:

Hallo luitjes, wij zijn effe een paar weken naar de Algarve geweest, gewoon met het vliegtuig hoor wel fietsen mee natuurlijk. Mooi weer gehad, maar zijn natuurlijk jaloers op jullie wanneer ik die temperaturen lees, maar na "Japan"mogen we eigenlijk nooit meer over het weer zeuren he!
    Genieten jullie wel voluit, want het is wel een beetje een teken van stress hoor,zoals die Amerikanen zo hun best moeten doen om jullie te overtuigen om een daggie niet te fietsen!Zitten jullie nog op schema? Leuk hè dat je via familie in Holland de groeten van Martin van af de pont krijgt, hoe zo de wereld is groot.
    Wij wensen jullie nog veel plezier, goed weer windje mee, harde banden,sterkte berg op en heelhouden bergaf.
    Groeten, Gerda&Sybrand.

• 16 Maart 2011 - 14:39

Truus:

Wat een leuke verassing het telefoontje zopas en nadien nog een bos bloemen en dat allemaal vanwege mijn verjaardag
    Bedankt,bedankt bedankt.
    Truus en Anneke

• 16 Maart 2011 - 20:54

John Kramer:

Hi folks, hrd fm Sybrand van jullie website: leuk!! Wat n avontuur! De neven/nichten-reünie gaan jullie niet redden, dat zie ik al. Nou w're keeping u in the pieling. Veel plezier en groetjes van Plonie/John