Graanschuur van Kansas - Reisverslag uit Sheridan Lake, Verenigde Staten van Gerda en Teun Plug - WaarBenJij.nu Graanschuur van Kansas - Reisverslag uit Sheridan Lake, Verenigde Staten van Gerda en Teun Plug - WaarBenJij.nu

Graanschuur van Kansas

Door: Teun Plug

Blijf op de hoogte en volg Gerda en Teun

19 Juni 2015 | Verenigde Staten, Sheridan Lake

Het was weer leuk om jullie reacties te lezen. Op het moment van schrijven hebben we net onze 6 de fietsdag achter de rug. Normaal hebben we om de 4 dagen een rustdag, maar in verband met de gunstige wind en de verwachte hoge temperaturen van meer dan 35 graden celsius, hebben we besloten de rustdag te laten vervallen en voorlopig door te rijden. We zitten in de graanschuur van de USA en dat zijn eindeloos rechte wegen met alleen graanvelden. Je moet er niet aan denken om met tegenwind en 35 graden celsius hier te moeten fietsen. De 3.000 km zijn we inmiddels gepasseerd. We hebben het al gehad over bijzondere slaapplaatsen, en er moet er nu weer een aan worden toegevoegd. In Newton hadden wij via de update van de routekaarten een nieuwe overnachtingsplaats opgekregen. Namelijk de plaatselijke fietsenwinkel. Het bleek een keurige zaak te zijn met een goed verzorgde winkel en werkplaats. Achterin de zaak was een slaapgelegenheid gemaakt met 2 stapelbedden en een slaapbank. En in de winkel ook 2 banken waar bedden van gemaakt konden worden. Met zijden lakens, grijs en zwart en badlakens etc. verder was er een compleet ingerichte keuken, laundry en zelfs je fiets kon in een speciaal ontworpen wasstraat gewassen worden. Alle gasten kregen een sleutel van de zaak. Zodat je na sluitingstijd weer naar binnen kon. Als je onderdelen nodig had kon je die pakken en deze moest je dan op een kladbloc schrijven zodat je die de volgende ochtend kon afrekenen. Het mooiste was dat je gratis en onbeperkt bier kon tappen. Het idee was dat je na het fietsen altijd trek had in een koud tapbiertje. We hebben geprobeerd dit te vertalen naar een Nederlandse fietsenzaak maar dit is niet voor te stellen. Langzamerhand zijn we in een vlakker gebied gekomen met veeteelt, graanvelden en oliewinning. Omdat we nu ongeveer halverwege zijn komen we nu ook fietsers tegen die in het westen zijn gestart. De City parken waar we hebben geslapen doen niet onder voor een luxe camping, met veelal een zwembad erbij, speeltoestellen, toiletten, douches en dergelijke. Verder zijn ze allemaal voorzien van shelters (overkappingen) met picknicktafels en barbeques en elektriciteit. Gisteren kregen we zelfs bij aankomst een koud welkomstdrankje aangeboden van de manager van het zwembad. Over een paar dagen gaan we de Rocky Mountains in beeld krijgen met een startbeklimming van 3500 meter.

Dag 41: vrijdag 12 juni 2015
Rustdag Eureka
Teun is niet lekker en gaat ’s morgens op bed liggen en het regent, dus we hoeven niet te haasten. ’s Middags lopen we naar het begin van het dorp en daar komen we een fietser tegen. Deze man heet Truls, een Noor maar woont nu in Canada. En gaat dwars over van de Keys zo naar de staat Washington. Robyn, de eigenaresse van ons huis, komt terwijl we met het eten bezig zijn om te informeren naar Teun.

Dag 42: zaterdag 13 juni 2015
Eureka – Newton, Bike shop N38.04863 W097.34683
We waren zo klaar met inpakken en om 7:10 uur gingen we op weg. Het was wel bewolkt, maar geen regen. En lekkere temperatuur. En de wind was gunstig. Zo gingen we koffie drinken in Cassoday om half 11 met 60 km op de teller. We hebben hier veel rechte wegen en dan rijden we nog verkeerd. Er is één zijweg waar we in moeten en daar rijden we rechtdoor. In Newton is onze overnachtingsplek, de bikeshop is gauw gevonden. Wij delen een kamer met een jong stel. Zij fietsen van west naar oost. Truls die we gisteren in Eureka zagen is hier ook. Voordat we gaan eten drinken we een biertje. We eten in de keuken en daarna aan de koffie in de winkel.

Dag 43: zondag 14 juni 2015
Newton – Sterling, City Park, Sterling lake N38.20505 W098.20391
We schrijven iets op de muur van de bikeshop en gaan dan weer op pad. De wind is zuid en een beetje naar het oosten, dus hebben we schuin de wind mee. Dat schiet op. Bij het wisselen van het kaartje stopt een auto naast ons of we pech hebben en of ze ons soms naar het volgende dorp moet brengen. Bij een bord Road Closed zijn we doorgereden en gelukkig konden wij als fietsers er wel door. Vlak voor de lunch begon het te spetteren en we waren net bij Nickelson, bij de bieb geschuild en gelijk onze lunch gegeten. Daarna door naar Sterling. Het city park was zo gevonden en iemand van het zwembad kwam naar ons toe. Dat we overal mochten gaan staan, maar niet waar het gras zo groen was, want daar beginnen de sprinklers ‘s morgens om 5 uur te spuiten. We gingen naar de shelter en toen begon het vreselijk te regenen. We zijn op de fiets naar Broadway, de hoofdstraat gegaan. Het stond hier op sommige stukken blank, het water kon niet vlug genoeg wegkomen. Om half zes hoorde ik Hallo, daar kwam Truls. En even later nog een Koreaanse jongen Jam.

Dag 44: maandag 15 juni 2015
Sterling – Larned, City park, Schnack park N38.17358 W099.10616
Het heeft wel wat geregend vannacht, maar niet heel erg. Op de weg was alleen maar rechtdoor en verder niets tegen komen. We hadden eerst de wind tegen en heel bewolkt, maar zo langzamerhand begon het op te klaren en kregen we de wind meer in de rug. Koffie zelf gemaakt en Truls kwam toen ook net voorbij, heeft bij ons koffie gedronken. Om half een gegeten, we moesten toen nog 15 km en we hebben heel vlug gegeten. Hier waren bijtende vliegen. Heel vervelend. In Larned kwamen we een politieauto tegen, deze aangehouden en gevraagd naar het City park, we moesten ons eerst in laten checken bij het bureau en het park was vlakbij. Zo gedaan, formulier ingevuld. Gedoucht bij het zwembad. Wij gaan lopend het stadje in en komen Truls tegen. Hij komt weer bij ons staan. In het begin van Larned staan vreselijke, grote silo’s die worden gebruikt voor graan of mais. Heel lelijk zo aan de rand van de stad.

Dag 45: dinsdag 16 juni 2015
Larned – Ness City, City Park N38.45396 W099.91070
We gingen met zon weg en toen we de stad uitreden was het opeens heel mistig. We hebben even gestopt bij Larned Fort. Dit was vroeger een plaats waar de postkoets bescherming kon krijgen van de politie tegen de Indianen. In Rush center wilden we koffie drinken en we dachten bij een benzinestation naar binnen te gaan, maar het was een garage. Koffie ingeschonken en gevraagd hoe duur 2 koffie was, we donot charge for coffee. Moet je je voorstellen, bij de kwikfit naar binnen lopen, koffie pakken en vragen hoeveel je moet afrekenen. Een gesprek met een oude man, hij vond dat ik erg goed Engels sprak, hij sprak maar één taal, ja, zei ik en ik kan ook heel goed Nederlands, daar moest hij wel om lachen. Een Japanner kwam ook binnen, ook aan de koffie, die had onze fietsen zien staan. Aan de oude man gevraagd wat feedyards waren, daar waren we voorbij gefietst. Dat zijn bedrijven waar cattle wordt gebracht als ze 500 pounds wegen en daar worden vetgemest voor de slacht. Je zag heel veel vrachtauto’s rijden van Ward Feedyard. In deze omgeving staan oude palen uitgehakt uit limestone, die ze vroeger gebruikten voor erfafscheiding. We hebben een heel stuk wel 29 km per uur gereden, we hadden hier pal wind mee. We waren om 3 uur in Ness City en zijn meteen naar de politie gegaan. We mogen in het City Park staan en douchen in het zwembad. We werden verwelkomt met een flesje drinken door de manager van het zwembad. Truls kwam later ook en later ook nog Randy. We hebben besloten om geen rustdag te nemen, want de wind is nu gunstig en de temperatuur wordt hier heel hoog, dus we kunnen beter doorrijden tot we wat hoger zitten en de temperatuur niet zo gek hoog wordt. Maar we gaan wel bieren vandaag.
Dag 46: woensdag 17 juni 2015
Ness City – Scott City, City park N38.47492 W100.90574
Bij de koffiestop zagen we een Koreaan, die geen Engels sprak, maar wel een kaartje had en hij had een shirt aan met zijn route op de rug. Lee Yong Sihn. Onderweg hadden we weer windje schuin mee. We rijden door de graanschuur van Kansas en dat zie je ook, veel graan en veel grainelevators. Vreselijk lelijke gebouwen. Je ziet ze al van verre. Deze weg is wel leuker om te rijden, je ziet nog eens wat en er is veel verkeer. We eten onderweg bij een huis, maar er zijn weer veel bijtende vliegen zodat we weer erg snel weg waren. Bij de politie ingecheckt en gevraagd of er ook douches waren, nee, maar we mochten bij het fitnesscenter douchen. Daar zijn we naartoe gelopen, een hele lekkere douche. Ook zo’n fitnessclub ziet er hier heel anders uit dan bij ons. Nadat we gegeten hebben bij de tent komt er een vrouw naar ons toe en vraagt hebben jullie het warm gehad vandaag en biedt ons aan om in haar zwembad een duik te nemen. We hebben vriendelijk bedankt. Opeens komt er een auto en die spuit spul in de rondte. Wat is dat? Dat is tegen de muggen. Omdat het hier zo geregend heeft is het hier veel vochtiger dan normaal en hebben ze vreselijk last van muggen. Het gras is nu groen, maar normaal is het hier alsof het woestijn is.
Dag 47: donderdag 18 juni 2015
Scott City – Sheridan lake, Church N38.46972 W102.29424
In Leoti hebben we koffie gedronken en toen we weer op pad gingen was de wind aangetrokken en gedraaid naar het oosten, we hadden dus pal wind mee. Het was een perfecte fietsdag, wind mee, niet al te warm, maar het werd echt verpest door de bijtende vliegen. Zelfs onder het fietsen kwamen ze op je benen zitten en ze beten. Vandaag passeren we weer een tijdszone en we rijden Colorado binnen en verlaten Kansas. We bereiken ook de 3500 km in een dorpje Towner, we zijn qua kilometers op de helft. In Sheridan Lake komen we in een kerk terecht en krijgen uitleg van Victoria, de dochter van de pastor. We krijgen een drinkfles en een bijbeltje en popcorn. Er is geen douche helaas. Truls komt even later ook. We hebben een lekkere grote tafel, met goede stoelen, dat is ook wel weer eens fijn.

Zoals Truls zou zeggen over de vliegen: It drives you bananas.
Gerda en Teun ook

• 19 Juni 2015 - 06:14

J+r:

Hoi ger en teun, we zijn weer thuis na onze vakantie in Sardinie. Thuis gekomen vonden we jullie kaart. Leuk,dat jullie aan mij gedacht hebben. Nog bedankt. Onze reis is niet te vergelijken met die van jullie,maar we hebben ervan genoten,nu zijn wij aan het bijkomen. Waardeloos van die stekende vliegen en soms van het weer,maar als we jullie verhalen lezen,dan genieten jullie volop. Verder lazen we,dat teun zich even niet zo lekker voelde. Hopelijk is dit weer ok. Ger,hoe is het met je knie? Wat ons verder blijft verbazen,dat is de gastvrijheid en de vriendelijkheid van de mensen. Onwijs gaaf,hoor! Ger,Teun voor nu blijf genieten,lfs, j+r

• 19 Juni 2015 - 12:57

Nadja:

Lieve Ger en Teun,
    Op die vliegen met tanden na, klinkt het weer fantastisch!!! En alweer op de helft!!!
    Geniet nog lekker het gaat zo snel...
    Nog 1,5 week en dan krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis, heeerllliijjjkkk!!!
    De ietwat krappe flat gaat ons een beetje op de zenuwen werken hihi

Veel liefs Stefan Nadja Naomi en Jesse XXXX

• 19 Juni 2015 - 20:36

Piet Enzcorrie:

Hallo Teun en Gerda,
    wat beleven jullie veel en wat een gastvrijheid overal. Maar bovenal Gerda, vind ik het knap dat jij zulke uitgebreide verslagen maakt. Om te smullen. Dank je wel en groeten van Piet en Corrie

• 24 Juni 2015 - 23:29

Marielle:

Mis jullie! Mooie verhalen! Hopelijk kunnen we eerdaags weer skypen. Veel liefs!

• 30 Juni 2015 - 22:22

Cilia En Jan:

Ben een beetje achter met het lezen van jullie belevenissen. Dit komt door moeilijke omstandigheden.

Worden jullie niet overvoerd door alle info die je oppikt onderweg ;-) De verteltrant van jou Gerda is echt heel prettig om te lezen. Fijn dat jullie zo een aantal dagen met de wind in de rug hebben kunnen fietsen.

Succes verder, groetjes van ons